miércoles, 28 de enero de 2009

Tema 4

Les refrències que es fan al currículum d’Infanti i de Primària a l’ús dels mitjans de comunicació i del llenguatge audiovisual són les que apareixen en la següent llista:

CURRÍCULUM EDUCACIÓ INFANTIL

1- Ates a la importància del llenguatge audiovisual i les tecnologies de la informació i la
comunicació, caldrà fer present en els processos d'ensenyament i aprenentatge la
comprensió i l'expressió de missatges audiovisuals i el seu ús en les diverses tasques
escolars.

2- El desenvolupament de les capacitats és el resultat del que s'aprèn. Així, doncs, al llarg de l'etapa de l'educació infantil els infants hauran d'anar desenvolupant les capacitats a l'entorn dels eixos següents:
-Aprendre a pensar i a comunicar:Organitzar i exposar les pròpies vivències; cercar i gestionar informació provinent de diferents fonts i suports; emprar diferents tipus de llenguatges (verbal, escrit, visual, corporal, matemàtic, digital), en la comunicació d'informacions, sentiments i coneixements; treballar de manera cooperativa i ser conscients dels aprenentatges propis, avançar en la construcció del coneixement i el desenvolupament del pensament propi.

3- Objectius: el segon cicle de l'educació infantil contribueix a desenvolupar en l'alumne/a les capacitats següents:
-Desenvolupar habilitats de comunicació, expressió, comprensió i representació per mitjà dels llenguatges corporal, verbal, gràfic, musical, audiovisual i plàstic; iniciar el
procés d'aprenentatge de la lectura i de l'escriptura, de les habilitats matemàtiques
bàsiques i de l'ús de les tecnologies de la informació i la comunicació.

4- Àrees :
Comunicació i llenguatges
Observar, escoltar i experimentar
Utilització d'instruments tecnològics (TIC) i del llenguatge audiovisual com a mitjà de
comunicació, per enregistrar, escoltar i parlar.

Interpretar, representar i crear
· Ús dels llenguatges verbal, musical, plàstic, matemàtic, audiovisual i corporal com a
objectes de diversió, de creació i d'aprenentatge a través de jocs lingüístics i
expressius. Apreciació de l'estètica de les formes literàries -ritme i rima- i artístiques,
i de les sensacions i emocions que provoquen.
Ús de llibres, també en format multimèdia, per imaginar, informar-se, divertir-se,
estar bé.
· Utilització d'instruments tecnològics en els processos creatius per al treball amb la
fotografia, el vídeo i l'ordinador a través dels programes oberts d'edició de textos,
gràfics, presentacions. Expressió audiovisual per crear històries, dibuixar i pintar
amb editors gràfics i multimèdia.

5- Criteris d’avaluació:
Manifestar les habilitats necessàries per poder escoltar, observar, interpretar i crear
en els diferents llenguatges: verbal, corporal, plàstic, musical, matemàtic i
audiovisual, i incorporar la iniciació als instruments tecnològics (TIC).

CURRÍCULUM EDUCACIÓ PRIMÀRIA

1- Objectius d’aprenentatge
Utilitzar els instruments TIC adequats (cercadors, processador de text, editor gràfic).

2- Continguts

Ús de programari informàtic per escriure textos curts, amb un tractament de textos i un programa
d’edició gràfica.


3- Competències

- Competències transversals:
Les competències comunicatives
Atès que les persones van construint el seu pensament en les interaccions amb les altres persones, aprendre és una activitat social, i saber comunicar esdevé una competència clau per a l'aprenentatge, que es va desenvolupant i matisant en totes i cadascuna de les activitats educatives. Comunicar, per tant, és fonamental per a la comprensió significativa de les informacions i la construcció de coneixements cada vegada més complexos. Aquesta competència suposa saber interaccionar oralment (conversar, escoltar i expressar-se), per escrit i amb l'ús dels llenguatges audiovisuals, tot fent servir el propi cos i les tecnologies de la comunicació, amb gestió de diverses llengües, i amb l'ús de les eines matemàtiques (operacions fonamentals, eines
aritmètiques i geomètriques o útils estadístics). El desenvolupament de tots aquests àmbits facilitarà el de la competència intercultural per poder valorar la diversitat cultural que fa comprendre i expressar la seva percepció del món, la d'altri i la de la seva pròpia realitat.
1. Competència comunicativa lingüística i audiovisual. Com s'ha dit abans, la lingüística i audiovisual és saber comunicar oralment (conversar, escoltar i expressar-se) per escrit i amb els llenguatges audiovisuals, fent servir el propi cos i les tecnologies de la comunicació (anomenada competència digital), amb gestió de la diversitat de llengües, amb l'ús adequat de diferents suports i tipus de text i amb adequació a les diferents funcions.

2. Competència artística i cultural
La competència artística i cultural és un complement necessari de la competència comunicativa i com a tal, cabdal per al desenvolupament de la ciutadania, crítica i solidària, de la nova societat del segle XXI. Aquesta competència suposa conèixer, comprendre, apreciar i valorar críticament
diferents manifestacions culturals i artístiques, tradicionals o no, utilitzar-les com a font d'enriquiment i gaudi i considerar-les com a part del patrimoni dels pobles. A més, és saber crear amb paraules, amb el propi cos, amb tota mena de materials, suports i eines tecnològiques, tant individualment com col·lectiva les representacions i anàlisi de la realitat que facilitin l'actuació de la persona per viure i conviure en societat. Tot i que es pot relacionar especialment amb àrees i de l'educació artística, d'alguns camps de les ciències socials o la literatura, és una competència interdisciplinària que cal tenir en compte i desenvolupar en les activitats de totes les àrees i en la vida del centre escolar.
3. Tres competències metodològiques: a) la del tractament de la informació i competència digital; b) la matemàtica, que se centra en aquest àmbit concret; i c) la competència per aprendre a aprendre, que afavoreix la capacitat de poder desenvolupar un aprenentatge continuat al llarg de tota la vida.

3. Tractament de la informació i competència digital
El tractament de la informació i la competència digital implica anar desenvolupant metodologies de treball que afavoreixin que els nois i les noies puguin esdevenir persones autònomes, eficaces, responsables, crítiques i reflexives en la selecció, tractament i utilització de la informació i les seves fonts, en diferents suports i tecnologies. També ha de potenciar les actituds crítiques i reflexives en la valoració de la informació disponible, contrastant-la quan calgui, i respectar les normes de conducta acordades socialment per regular l'ús de la informació.


Laura

No hay comentarios: